חתונה אזרחית בלי לצאת מהארץ

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כשמדברים על חתונה אזרחית, רוב האנשים יעלו לנגד עיניהם את התרחיש הבא, בו בני הזוג טסים לאחת ממדינות העולם בהן נישואין אזרחיים אפשריים. מחתחנים שם וחוזרים ארצה כשהם נשואים (לפני או אחרי ירח הדבש). בהתחשב במעמד הגבוה של הדת במדינה והמונופול של מוסד הרבנות על הנישואין, האפשרות של חתונה אזרחית מבלי שעוזבים את גבולות הארץ נראית לכן בלתי אפשרית. האמנם?

ובכן, כאן בדיוק נדרש להכיר לכם את נישואי פרגוואי ואל סלוודור, שעשויים לאפשר למי שמעוניין בכך להינשא אזרחית תוך שהוא נשאר בישראל – בין אם אחד מבני הזוג (פרגוואי) ובין אם שני בני הזוג גם יחד (אל סלוודור).

כך זה מתבצע

נישואין אזרחיים מהארץ, מבחינה מעשית, הם נישואין הנערכים במדינה זרה שאינה דורשת מבני הזוג להתייצב מפניה לצורך השלמת התהליך. נכון לעכשיו, ולאחר מספר שינויים שחלו בשנים האחרונות בתחום, יש רק מדינה אחת בה ניתן להינשא בצורה זו – והיא עונה לשם אל סלוודור. בפרגוואי הכללים מעט נוקשים יותר אך עדיין פשוטים באופן יחסי לשאר מדינות העולם: נדרשת נוכחות של אחד מבני הזוג בלבד.

במקרה של אל סלבדור, נדרשים מיופי כוח עבור כל אחד מבני הזוג. הם יתנהלו במדינה מול הרשויות הרלוונטיות, לאחר שבני הזוג מספקים להם מבעוד מועד את המסמכים הרלוונטיים. באל סלבדור יכולים לבצע את טקסי הנישואין מול גורמים שונים, דוגמת נוטריונים, ראשי עיירה או פקידי נישואין, כשלאחר השלמת התהליך תעודת הנישואין החתונה יכולה להישלח לבני הזוג בישראל. שלב מרכזי בתהליך הוא הסדרת מעמדם של בני הזוג כידועים בציבור, הסדרה שמאריכה את התהליך ואף מייקרת אותו.

בפרגוואי, כאמור, נדרשת נוכחות של באחד מבני הזוג, כשעבור בן הזוג השני נדרש מיופה כוח: יהיה זה עורך דין שילווה את ההליך כולו, ידאג לאיסוף המסמכים ויגיש אותם לחתימה של הרשויות הרלוונטיות בפרגאווי. ההליך בפרגוואי מבחינה בירוקרטית נחשב למעט פשוט יותר, כאשר אין צורך בהסדרת המעמד של בן הזוג כידוע בציבור כמו באל סלבדור.

בדומה למקרה של נישואין אזרחיים כמכלול, גם כאן נדרש לתרגם את המסמכים לעברית עם ההגעה שלהם ארצה, מה שיהפוך את הנישואין לתקפים למעשה ויקנה לבני הזוג מעמד של זוג נשוי.

ובכל זאת – יש מספר חסרונות

על פניו, הרעיון של נישואין אזרחיים מבלי לעזוב את גבולות מדינת ישראל נראה קוסם. הציפייה היא לתהליך שיהיה מהיר יותר, נוח יותר ואף יחסוך מבני הזוג את עלויות הטיסה לחו'ל, שעלולות להיות לא מבוטלות. ובכל זאת, לא כל התהליך הזה הוא נוצץ. ראשית, למרות היתרונות הרבים שלו הוא לא תמיד נוח לביצוע, כפי שרמזנו עד כה מספר פעמים. ההליך מצריך הוצאות כספיות שאינן מבוטלות כלל ואף עלול להתארך יותר מאשר סוגים אחרים של חתונות אזרחיות.

בנוסף, חשוב להתייחס לכך שעמדת בתי המשפט והגורמים הרשמיים בישראל ביחס לנישואין מהסוג הזה לא תמיד אחידה. במהלך השנים חלו מספר שינויים בפסיקות הנוגעות לתחום, כך שמה שנכון להיום לא בהכרח יהיה נכון גם בעתיד. לפני שיוצאים למערכה, לכן, מומלץ מאד לברר "מי נגד מי", כיצד ניתן לבצע את ההליך ומהן ההשלכות שלו על ההגדרה של בני הזוג בישראל. יש לא מעט חברות שמלוות את המעוניינים להינשא בחתונה אזרחית בכל שלבי התהליך, החל מאיסוף המסמכים הראשוני ועד לסיום ההתנהלות מול הרשויות במדינות היעד, מה שאמנם מייקר את התהליך אבל גם משפט אותו מבחינתם של בני הזוג ומונע סיבוכים וטעויות שהגיוניות בהחלט לאורך הדרך.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן