נישואים אזרחיים בחו"ל

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חתונה אזרחית במדינות אחרות בעולם, מחוץ לישראל, היא לעתים קרובות האפשרות הבלעדית לבוא בברית הנישואין עבור בני זוג שאינם מאותה דת. בישראל נחקק חוק אשר קובע כי נישואין וגירושין של בני זוג מהדת היהודית נתונים לסמכותם השיפוטית הבלעדית של בתי הדין הרבניים.

מתוך כך עולה כי בני זוג יהודיים לא יכולים להינשא בישראל שלא דרך הרבנות, ולעומתם בני זוג אשר אחד מהם אינו יהודי, לא יכולים להתחתן בישראל כלל וכלל.

דבר נוסף הוא שחוזה נישואין אשר נחתם אצל עורך דין מומחה בישראל אינו קביל במשרד הפנים, ולכן בני הזוג שנישאו בצורה כזו לא יהיו רשומים כזוג נשוי. היות ואין נישואים אזרחיים בישראל, החלופה האופטימלית והיחידה עבור בני זוג אשר רוצים שמשרד הפנים בישראל יכיר בהם כזוג נשוי, היא להינשא בנישואים אזרחיים בחו"ל.

המדיניות בישראל אומרת כי טקסי נישואין אזרחיים אשר נערכים במדינות שמחוץ לגבולות המדינה מקנים לבני הזוג את האפשרות להירשם כזוג נשוי במרשם האוכלוסין ובתעודת הזהות. מדברים אלה עולה כי בני זוג אשר עורכים חתונה אזרחית בחו"ל יוכרו כנשואים אל מול כל הרשויות והגופים במדינה.

חתונה אזרחית בחו"ל – אופן ההיערכות

51 מדינות ברחבי העולם עורכות חתונות אזרחיות. רבים מהישראלים בוחרים לערוך נישואין אזרחיים בקפריסין, או פראג הנחשבים ליעדים קרובים ואטרקטיביים. עוד בטרם הטיסה למטרת חתונה, על בני הזוג להצטייד במסמך של תמצית הרישום ממשרד הפנים במדינת ישראל. מסמך זה יכלול מצב משפחתי של כל אחד מהם (מתורגם על ידי נוטריון), דרכון בתוקף, שתי תמונות,  אישור ממקום העבודה וכמובן כרטיסי טיסה.

את המסמכים הנדרשים יש להחתים אצל נוטריון בחותמת אשרור בינלאומית, הנקראת "אפוסטיל". ישנן מדינות אשר דורשות מבני הזוג להגיש מסמך שנקרא "אישור כשירות" להינשא מבחינה משפטית. על מנת שחתונה אזרחית בחו"ל תחשב כחוקית גם כאן בישראל, בני הזוג צריכים לקבל תעודת נישואין מקורית, חותמת "אפוסטיל" ואישור מטעם הקונסוליה הישראלית.

בנוסף, אם לאחד מבני הזוג יש אזרחות זרה במדינה בה נערכת החתונה יש לבחון מבעוד מועד אילו הטבות או הקלות יקבלו בני הזוג. מומלץ לפנות לשגרירות בישראל על מנת לבדוק ולוודא את עדכניות האישורים. לאיתור שגרירות – embassy – כל השגרירויות בישראל

נישואים אזרחיים בחו"ל – יתרונות

ממשלת ישראל חתומה על הסכמים בינלאומיים עם מדינות אחרות בנוגע לתקפות הנישואים האזרחיים אשר נערכים מחוץ לגבולותיה. מסיבה זו בני זוג הנישאים בחתונה אזרחית בחו"ל יוכרו במדינת ישראל כזוג נשוי במשרד הפנים. גם בית המשפט העליון פסק את הפסיקה של הכרת נישואים למתחתנים בחתונות אזרחיות בחו"ל.

מעמד הילדים אשר נולדו לבני זוג שנישאו בחתונה אזרחית בחו"ל שווה למעמדם של כל הילדים האחרים. בנוגע להשתייכותם הדתית לאומית, מה שקובע הוא דתה של אמם. אם הילדים נולדו לאם יהודייה הם יירשמו במרשם האוכלוסין כיהודים, וכאשר הם ירצו להינשא בעצמם, לא יהיה להם כל קושי להינשא דרך הרבנות. לפיכך אין כל השלכות של נישואים אזרחיים בחו"ל על הילדים.

לפני שטסים להתחתן בחו"ל

אם יש משהו שכולנו צריכים לזכור זה את נושא הטיסה וההתארגנות בצורה הטובה ביותר לפני שרצים לעשות את הצעד הזה שנקרא "חתונה", על מנת להתארגן לנכון לחו"ל, כמו כל טיול, אנחנו צריכים לחשוב על זה, האם אנחנו טסים לשם רק למען החתונה עצמה? או שמא אנחנו טסים על מנת לחוות את ירח הדבש ולא רק את החתונה עצמה, למרות שנושא הטיסה הינו נושא הרשמיות, אל תשכחו, לפני ואחרי הכל מדובר בדבר רומנטי במיוחד ולא צריך להסתכל עליו כמשהו קר ופשוט. קחו אוויר, כרטיסי טיסה ובדקו לעצמכם אילו טיסות הכי נכונות ליעד, בהתאם לזמן שלנו ובהתאם למלונות. לפני ואחרי הכל, תיהנו מירח הדבש וההתארגנות ולא רק מעצם החתימה עצמה על הנייר.

רישום במשרד הפנים

בני זוג אשר נישאו בחתונה אזרחית בחו"ל וחוזרים לישראל, יצטרכו לפנות לרישום במשרד הפנים, לצורך הוצאת תעודת נישואין של מדינת ישראל ולצורך רישומם כזוג נשוי לכל דבר בתעודת הזהות, אשר זכאי לקבל את כל הזכויות להן זכאים כל האנשים שנישאו בישראל דרך הרבנות.

גירושין אזרחיים

ישראל התחייבה, על פי ההסכמים הבינלאומיים ועל פי החוק, להכיר בנישואים אזרחיים כנישואים לכל דבר, אך אין זה אומר שהיא התחייבה לגירושין אזרחיים. כל בני זוג יהודיים, גם כאלה שנישאו בחתונה אזרחית בחו"ל, המבקשים להתגרש, צריכים לעבור דרך בית הדין הרבני.

כאשר מדובר בבני זוג שאינם מאותה הדת, הליך הגירושין מתבצע בבית המשפט לענייני משפחה. ישנה אפשרות לערוך את הליך הגירושין באותה מדינה בה נערכה החתונה האזרחית, אולם כאשר מגיעים ארצה ומבקשים להירשם כגרושים, הדבר עלול להיות בעייתי ועלולים להתעורר קשיים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן