טקס נישואין אלטרנטיבי – סוגי טקסים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נכון להיום, במדינת ישראל, הטקס היחיד המוכר על ידי המדינה הוא הטקס הדתי – אורתודוכסי, אשר נערך על ידי הרבנות ומוכר לצורך תקפות הנישואין בין שני יהודים.

ואולם, בשנים האחרונות, זוגות רבים החליטו להתחתן שלא באמצעות הממסד הדתי, זאת בשל סיבות שונות שמתחילות בכך שאחד מבני הזוג אינו יהודי, ממשיכות בכך שמי מבני הזוג פסול חיתון ומסתיימות בנישואי כוהנים עם גרושות.

נישואים אלטרנטיביים בישראל – סוגים

  • טקסים דתיים מתונים – ראשית קיימים הטקסים הדתיים המתונים- נישואין קונסרבטיביים ורפורמיים אשר מאפשרים, הלכה "לייט", חיתון באמצעות אישה רבה, ואף החלפת טבעות הדדית, כמו גם נוסח שונה מן הנוסח הדתי המקובל. יחד עם זאת, טקסים אלו הינם בעלי מאפיינים "הלכתיים" "מסורתיים" ובעלי צביון יהודי.
  • חתונה אזרחית בחו"ל – טקס אלטרנטיבי נוסף הינו חתונה אזרחית בחו"ל אשר משיאה זוגות בחו"ל, בעיקר בקפריסין ופראג, בטקס משפטי, על ידי עורך דין, ראש עיר ואפילו רב חובל של אניית נוסעים, המוסמך להשיא זוגות. טקס זה הוא בעל אופי אזרחי מן הנגזרת העירונית, החוקית והמשפטית של משיא הטקס, כמו גם מהתוקף החוקי של הניירות בהם אוחזים בני הזוג. נישואים אזרחיים נערכים בין בני זוג שאינם יכולים מסיבה זו או אחרת, להינשא בטקס דתי בישראל, ועל כן בוחרים למסד את הקשר ביניהם בחו"ל. הנישואים האזרחיים תקפים במדינת ישראל ומחייבים, מעמדם של הילדים הוא חוקי לחלוטין ואולם גירושים של זוגות שנישאו בחתונה אזרחית חייבים להיערך ברבנות.
  • הסכם ממון – גם הסכם ממון, הנחשב למעיין הסכם זוגיות, המתבצע ללא עריכה נוספת של טקס נוסף, נחשב היום כטקס אלטרנטיבי, אשר מסדיר בעיקר את היחסים הכלכליים בין בני זוג (בעיקר שאינם שוויוניים בממונם) ומאחד את הזוג בתקפות משפטית, ערכית על מנת לאפשר חיים ממוסדים בין השניים.
  • טקס נישואי סלבס – בשנים האחרונות, התגבר הטרנד של חתונה באמצעות סלב מחתן, אשר עומד במרכז ומנחה טקס נישואין אזרחי בין בני הזוג. הרעיון החל עם אברי גלעד, שעבר הסמכה לנישואים חילוניים והמשיך באמצעות מירב מיכאלי, יאיר לפיד, דן תורן ואחרים. טקס חילוני  זה הינו אלטרנטיבי עם "גלאם" כלשהו אשר מאפשר לנישאים בו להרגיש מיוחדים יותר.
  • שילוב טקס נישואין דתי ואזרחי – המשלב גם יחד את כל העולמות. ניתן להתחיל בטקס דתי ותוך כדי להוסיף סממנים מתחום הטקסים הרפורמיים/אלטרנטיביים – האישה תשבור את הכוס, תיתן טבעת לגבר ועוד.

אופי הטקס האלטרנטיבי

מסתבר, כי לא חשוב מהו אופיו של הטקס, וחילוני יהיה ככל שיהיה, עדיין הוא מחזיק בדרך מסורתית בעלת מסגרת יהודית כלשהי של "חופה" ומחתן העורך את הטקס. כמו כן, בכל הטקסים החילונים מועברות טבעות כסמל לחיבור בין בני הזוג, וכסמל למחויבות ביניהם.

אלו, הינם סממנים יהודיים מובהקים, אשר נראים כחוט השני כחולפים בין כל הטקסים האלטרנטיביים. יחד עם זאת, ברוב המקרים נכתבת כתובה חילונית על ידי  בני הזוג, וכן הטקסים הינם שונים לחלוטין – הם עוברים עיבודים רבים, לרוב על ידי בני הזוג עצמם, וכך, יוצרים את החלק הייחודי להם. קיימים היום, על פי נתונים סטטיסטיים לשנת 2006, מעל 12 אלף זוגות יהודיים הנישאים מדי שנה בטקס אלטרנטיבי כלשהו שאינו מוגדר על ידי הממסד הדתי, ואשר אינו נחשב יהודי אורתודוכסי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן