מהו הסכם חיים משותפים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בני זוג שבחרו לחיות את חייהם יחד בשותפות, מכוונים לצעד אופטימי זה, אך נתקלים בקשיים וברצונות שהינם הלכתיים או מעוגנים, דבר שמוביל אותם למהלכים דינאמיים, בין היתר כתיבת הסכם לחייהם המשותפים.

מדובר בהסדר עניינים שאינם מופיעים בנייר הכתובה הדתי והשפעתם על טיב חיי המשפחה היא ישירה. זהו הסכם בו שני הצדדים חתומים, כאשר השימוש העיקרי הנעשה בו, הוא מול המערכת המשפטית שתפקידה לתת רשת בטחון לתא המשפחתי ולהחלטת הזוג גם במקרה של גירושין.

מטרת ההסכם

תפקידו של ההסכם הוא להיות לגיבוי משפטי, במקרה בו יחסי הזוג עולים על שרטון ומשבשים התחייבויות כחלק ממערכת היחסים המשותפת בה בחרו להיות ואותה רצו להצהיר. כיום זוגות רבים מעלים בכתב את כל התנאים, הדרישות וההסכמות ברוח הזמן ובהתאמה לחייהם האישיים בכניסה למוסד המשפחה.

הם מוצאים בזה זכות אינדיבידואלית למימוש היחסים במרחב האישי. במקרה בו ישנה בקשה להיות ידוע בציבור, ההסכם הוא תנאי הכרחי לקבלת הכרה מהמדינה לחיים עם בן זוג, וזאת בעבורם ראייה ליחסים והסדר ההתחייבויות שיש להם אחד כלפי השני .

ההסכם כתנאי להכרה מדינית בזוג ידוע בציבור

ידועים בציבור הם זוג המצהיר על מחייתו המשותפת לא במתכונת דתית, הצהרה בעל-פה לא מספיקה ועל מנת לקבל תוקף ליחסים אלו, ישנה התחייבות להציג אסמכתא המביאה לידי ביטוי את כל אותן סיבות המעידות על כנות הקשר ועל יחסיהם המוכרים.

מה כולל ההסכם?

ההסכם מכיל בתוכו את כל הנושאים האפשריים המאפיינים חיי שותפות, החל מהסכם ממון על רכוש משותף ועד ניהול משק הבית, חלוקת תפקידים והסדר מזונות במקרים קיצוניים. הרעיון הוא לנסח ולדאוג להגנה משפטית שתוכר על ידי מערכת החוק במידה של פירוק התא המשפחתי או חלוקת רכוש.

התעסקות בניסוח ההתנהגויות פחות מתאפיינות בהסכם, אך יוצרות קשר סיבתי לעקרונות השיתוף באשר הם. לדוגמא: אם אחד ההורים לא ידאג לקחת את הילד מהגן ייחשב הדבר להפקרה הורית ולפגיעה באחריות אותה בןבת הזוג משליך על ילדו, וזוהי אחת הדרישות הבולטות בשיח ההסכמי, כך גם האיסור למכור דירה בחזקת בני הזוג מוביל להפרה בהסכמי הרכוש.

כלומר, הפועל היוצא הוא סימפטום לערך חשוב עליו בני הזוג בדרך כלל שוקדים, ועל כן לעיתים נכתב באופן מפורש ופשטני כדי להגדיר את העיקרון המתבקש משניהם ולהבטיח חיים משותפים, כנים וברורים עבור כל אחד משותפי התפקיד במערכה המשפחתית.

מי מאשר הסכם חיים משותפים?

ההסכם יכול להיעשות בנוכחות עו"ד או נוטריון, משם עובר לבית המשפט לענייני משפחה לקבלת תוקף פסק דין. במקרה בו הזוג מבקש הכרה להיות ידוע בציבור (כלומר, נישואין שאינם דתיים ולא מוכרים על פי ההלכה הדתית), החוזה עובר להחלטת בית המשפט אשר דן בעניינו ומאשרו במידה ומילא אחר התנאים הנדרשים.

משמעות מועד ההסכם

הסכם הנעשה באופן חלקי מבלי להקיף את כל הנושאים, עלול להיות בעל השלכה ונזק עתידי. הרצון לתוספות כתובות במהלך חיי השותפות, הוא לא תמיד אפקטיבי ויעיל בשל הקושי של בני הזוג להסכים על דברים הנוגדים את האינטרסים של כל אחד מהם לאחר מעשה.

סביר להניח, כי הסכם מאוחר הוא תוצאה של מחלוקת ושינויים שהתרחשו או התגלו במהלך חייהם המשותפים של ידועים בציבור, ובדרך כלל מדובר בצד אחד מעוניין, שנתקל בהתנגדות מהצד השני. ההסכם הקיים הוא המסמך החוקי היחיד, אליו כפוף הזוג ולכן ישנה חשיבות להתייחסות רחבה ביצירתו.

התערבות רשויות החוק והמשפט הם מפלט שיכול להחליט אחרת בהתאם לנסיבות, וכאשר ישנה עילה מוצדקת חד צדדית לתביעה. עניין שיכל היה להיות פשוט יותר עם הימצאו הזמין של הסכם המלא, שגם הוא במעמד נסיבתי נתון לשינוי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן