רישיון נהיגה בינלאומי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ישראלים רבים, היוצאים מדי שנה בשנה לחו"ל, מתכננים לנהוג במדינת היעד. מיעוטם צפוי לעשות זאת במסגרת העבודה ורובם יעשו זאת במסגרת השכרת רכב לתקופה מוגבלת לצורך טיול, אך כולם ידרשו לשאת עליהם רישיון נהיגה מתאים ובר תוקף.

בעוד שבחלק ממדינות העולם ישנה אפשרות לנהוג באופן חוקי על סמך נשיאה של רישיון נהיגה ישראלי עדכני, שמותאם בין השאר לכללים הנהוגים באיחוד האירופי, יש כמה מדינות שבהן המצב שונה. במדינות אלה יידרש הנהג לשאת עימו לא רק את הרישיון הישראלי אלא גם רישיון נהיגה מוכר נוסף, שידוע בשם רישיון נהיגה בינלאומי.

חשוב לדעת שמטיילים רבים שחזרו מחו"ל מדווחים שאפילו במדינות שבהן הרישיון הישראלי אמור להיות מוכר הם נתקלו בבעיה. חלק מהרשויות השונות, לרבות רשויות אכיפת החוק, סוכנויות להשכרת רכב וכיוצא באלה, אינם מודעים להכרה של ארצם ברישיון נהיגה ישראלי ממוחשב. לכן, יש הממליצים להצטייד ברישיון נהיגה בין לאומי בכל יציאה מעבר לים.

החובה לשאת רישיון

במדינת ישראל, בדיוק כפי שקורה במרבית מדינות העולם, עשוי כל נהג המתבקש על ידי שוטר או רשות מוסמכת אחרת, להציג הוכחה בדבר יכולתו וכשירותו לנהוג. הוכחה זו, שאיננה אלא רישיון נהיגה, מהווה אסמכתא לא רק לכך שהנושא אותה מסוגל, יכול ומורשה לנהוג ברכב מנועי. במקביל, מדובר על אסמכתא המציינת באיזה סוג של רכב יוכל נושא הרישיון לנהוג.

אדם שנתפס נוהג שלא בהתאם לרישיון נהיגה מתאים ובר תוקף עשוי לשלם קנסות גבוהים, לעמוד לדין, ולמצוא את עצמו במצב לגמרי לא נעים. עבור אנשים היוצאים לחו"ל, נשיאה של רישיון בעת הנהיגה חשוב שבעתיים.

האפשרות לעמוד לדין בארץ זרה, עם פרוצדורות בלתי מוכרות, יכולה להפוך כל ביקור בחו"ל לחוויה שלילית. לכן, חשוב מאוד לדעת לא רק מהו רישיון נהיגה בינלאומי, אלא גם איך והיכן ניתן להנפיק אותו, מבעוד מועד.

היכן מנפיקים רישיון נהיגה בינלאומי?

רבים סבורים עדיין שרישיון נהיגה בינלאומי ניתן להנפיק בדואר. פעולה זאת, שהייתה נכונה בעבר איננה נכונה כיום. נכון למועד כתיבת שורות אלה, ישנם שני גופים שהוסמכו להנפיק את הרישיון הבינלאומי. הגוף הראשון הינו חברת מ.מ.ס.י, – מועדון מכוניות וסיירות בישראל והגוף השני הינו טלדור – חברה לטכנולוגיות מידע והייטק.

שתי החברות הללו מתפעלות נקודות בכל רחבי הארץ, שבהן ניתן להנפיק את הרישיון האמור. חשוב לדעת שבכדי להנפיק את הרישיון יש להגיע מצוידים ברישיון נהיגה ישראלי עדכני, קבוע או זמני. במידה ומגיעים עם רישיון נהיגה זמני, יש להציג גם תעודת זהות.

תקף בכל מקום, כמעט

ההסכמים וההסדרים הבינלאומיים שנחתמו עם השנים מאפשרים לאזרחי מרבית מדינות העולם לנהוג בכל מדינה ומדינה. הזכות לנהוג במדינה מחוץ לישראל הינה בהתאם לדרגת הרישיון הישראלי. לדוגמא, מי שיש לו רישיון נהיגה לרכב דו גלגלי יוכל לקבל רישיון בינלאומי שיאפשר לו לנהוג ברכב כזה גם בחו"ל. מי שרישיונו מאשר לו לנהוג ברכב פרטי, יוכל לנהוג ברכב כזה גם בחו"ל.

תוקפו של הרישיון שאוב מתוקף אמנת ז'נבה והסכם וינה, המאוחר יותר. הסכמים אלה, המוכרים על ידי למעלה ממאה ושבעים מדינות, כוללים בין היתר את מדינות אירופה, ישראל, ארצות הברית וצפון אמריקה ועוד.

מסקרים שנערכו בקרב ישראלים שיצאו לחו"ל בשנים האחרונות מסתבר שלא מעט מהם היו סבורים שהרישיון הממוחשב הישראלי מהווה רישיון בינלאומי. אמנם בחלק ממדינות אירופה רישיון זה אכן מאפשר נהיגה כחוק, אך לא בכל מקום המצב הוא כזה. לכן, לפני כל יציאה לחו"ל מומלץ לבדוק מבעוד מועד מהן הכללים הנכונים עבור אותה מדינה ביחס לרישיון הנהיגה.

ראו גם:
טיסות לחו"ל במחירים משתלמים!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן